بابک شیرآقائی

✍️ بابک شیرآقائی

✅ عصر روز چهارشنبه چهارم اسفند ماه، تمامی دیدارهای هفته نوزدهم لیگ برتر در شهرهای مختلف ایران، برگزار شد. در یکی از این رقابت‌ها نساجی در ورزشگاه تختی آبادان، میهمان تیم صنعت نفت بود. تیم شمالی در لیگ برتر تا به حال در آبادان پیروز نشده ولی در کنار این در هیچ دیداری هم، بازنده از زمین جنوبی‌ها خارج نشده است. بازی با سوت بیژن حیدری در حدود ساعت ۱۵ و با چند دقیقه تاخیر، در هوای ۲۸ درجه آبادان، آغاز شد.

💢 در همان نیمه نخست نفتی‌ها با کمک کار خوب تیمی و هوشمندی بازیکنان خود، گل اول بازی را به ثمر رساندند. توپ از زمین نفت و نزدیکی میانه میدان با یک پاس طولی بلند به محوطه جریمه نساجی رسید و دریافت کننده با یک پاس عرضی کوتاه، مهاجم این تیم را صاحب توپ کرد و او با یک ضربه دقیق، توپ را به گوشه دروازه نساجی فرستاد. در کنار این البته از غفلت و اشتباهات فردی مدافعین نساجی هم نباید به سادگی گذشت. شمالی‌ها با دریافت ۲۱ گل سومین خط دفاعی ضعیف لیگ را دارند و تنها دو تیم انتهای جدول، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آنها داشته‌اند. نساجی ساکت الهامی و سیستم بازی آنها در این فصل، نقاط قدرت و ضعف تقریبا واضحی دارد به ویژه در خط دفاعی. از پیش‌فصل و قبل از شروع لیگ هم سعی شد با خریدها و جابجایی بازیکنان در پست‌های مختلف، این مشکلات برطرف شود اما به نظر می‌رسد این تیم چندان در این زمینه موفق نبوده است. با در نظر گرفتن مصاف پیش روی این تیم در مقابل تنها تیم بدون باخت لیگ یعنی استقلال، این اشتباهات و ضعف‌ها در خط دفاعی می تواند برای مازرونی‌ها بسیار گران تمام شود. شبیه به کمتر از ده دقیقه ابتدایی بازی دو هفته قبل نساجی در مقابل پرسپولیس که در آن در هفت دقیقه، دو مرتبه بازیکنان این تیم بازی را از وسط زمین آغاز کردند.

💢 ده دقیقه بعد از گل صنعت نفت، نساجی روی یک ارسال کرنر موفق شد بازی را به تساوی بکشاند. نقطه قوت شمالی‌ها در این فصل، آمار گلزنی آنهاست و با کمک این آمار مشکلات خط دفاعی این تیم در رتبه تیم اثر منفی زیادی نگذاشته و رتبه نساجی در حدود جایگاه دهم فعلا ثابت شده. در این زمینه یعنی گلزنی تنها شش تیم بالای جدول از شاگردان الهامی با هجده گل زده، عملکرد بهتری داشتند و نساجی عملکرد مناسبی را داشته است. در ادامه تلاش‌های دو تیم بی نتیجه ماند و تیم‌ها با نتیجه مساوی به رختکن رفتند.

💢 در نیمه دوم، نساجی توپ و میدان را در اختیار گرفت و نفت هم در ده دقیقه پایانی، ده نفره بود اما از هیچکدام از این عوامل ببرها نتوانستند استفاده لازم را ببرند و تغییری در نتیجه بازی ایجاد کنند. البته نساجی در خلق موقعیت ناتوان نیست. این تیم موقعیت‌های مناسب گلزنی را خلق می‌کند اما در تمام‌کنندگی به مشکل برخورده و فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهد و توان تمام کنندگی این تیم با موقعیت‌های ایجاد شده، تناسب ندارد. در نیمه دوم بازهم نساجی از کانال‌های کناری و فضای پشت مدافعان نفت سعی کرد استفاده کند و نفت هم به ضد حمله‌ها چشم دوخته بود اما دو تیم هرچه زدند به در بسته خورد و در نهایت، بازی با همان نتیجه یک بر یک به پایان رسید

💢 قابل توجه دیگر درباره ببرهای مازندران، عدم از دست دادن تمرکز بعد از دریافت گل اول بازی از رقیب و تسلیم نشدن آنها تا سوت پایان مسابقه است. بجز چند هفته ابتدایی، آنها به تدریج به این تجربه ذهنی دست یافته‌اند که هم تمرکز خود را حفظ کنند و هم بتوانند به گل حریف پاسخ دهند. شمالی‌ها بجز دو بازی، از هفته سوم لیگ تا بحال هر زمان گل اول بازی را دریافت کرده‌اند توانستند به گل حریف پاسخ بدهند و تنها در۳ دیدار از کل این ۱۷ بازی، بدون امتیاز از زمین خارج شدند.

💢 شاگردان الهامی در کمتر از سه هفته باید چهار بازی خارج از خانه (با وجود میزبانی نساجی به دلیل تعویض چمن وطنی در مشهد از رقبا میزبانی می‌کند) را انجام دهند که هر کدام از آنها به شکلی، خاص و نفس‌گیر خواهد بود. استقلال اولین حریف آنها تا اینجای لیگ شکست نخورده و برای قهرمانی به تمام امتیازات در این مسیر نیاز دارد. بازی دوم و سوم آنها به ترتیب با پیکان و سپاهان خواهد بود که آنها هم با توجه به رتبه در جدول، ابداً رقبای آسانی نیستند و پدیده آخرین رقیب ببرها پیش از سال نو، برای فرار از سقوط باید شگفتی ساز باشد. نساجی باید توجه کند در این بازی‌ها نقاط ضعف خود را بپوشاند و نقاط قوت را تقویت کند وگرنه خیلی زود، ممکن است شرایط پیچیده شود. /ورزش ۳

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *